Olivia-Mattias-familj-vänner-glädje-hus-renovering-mat-skratt-----> MITT LIV































26 november 2012

Vad är tradition och vad är inte?

Stilla natt - en tradition tack och lov! Vad vore lucia utan den?

Första advent på söndag, ljusstakarna har hittat till sina platser för att få mig att komma i stämning inför julen 2012. I år ändras traditionerna på både gott och ont. Nån gång måste även traditioner förändras och även om jag varit den som alltid krigat och verkligen stått fast vid dem är det bl.a. jag som i vår familj förändrar dem i år. Inte bara på självaste julafton utan även innan. Den skönaste av dem att bryta är att jag INTE ska jobba en endaste liten dag under jul i år!!! Woop woop - lycka!!!

Traditions snacket är verkligen på tapeten nu. Advent är på intågande och skolorna beger sig av till kyrkan för att på något sätt fira eller uppmärksamma detta. Men i år blir det förändring.
Skolverket säger: Utbildningen och undervisningen i förskolor och skolor ska vara icke-konfessionell. Det innebär att det inte får finnas religiösa inslag.

Religiösa högtider ska behandlas i grundskolans undervisning, liksom traditioner med koppling till kyrkoåret.

En förskola eller skola bör alltid noga överväga om det är lämpligt att hålla en avslutning eller en samling i kyrkan eller en annan religiös lokal. Skolan eller förskolan ska utforma samlingen så att alla elever kan delta. Föräldrarna ska kunna låta sina barn delta utan att de känner att de blir ensidigt påverkade i någon trosriktning.

Det finns så många åsikter om detta, det upprör och skapar diskussioner. Vi hade på skolan jag jobbar för tillfället planerat in att årskurs ett skulle läsa verser, sådana advents och lucia verser som man brukar läsa. Men det blev stopp, istället ska de nu säga: vi tänder ett ljus för hopp, vi tänder ett ljus för liv, vi tänder ett ljus för fred och vi tänder ett ljus för alla på vår jord. Jättefina meningar och ord som några av barnen ska säga samtidigt som ett ljus tänds. Men verserna man alltid läst är väl också bra?! Nu är det ju inte det som är själva frågan, utan det är om det är religiöst eller tradition?

Vet inte alls vart jag står i den här diskussionen. Mina åsikter hoppar lite emellan är både för och emot de "nya" reglerna. Gillar på nåt sätt vår kyrkliga tradition vi har i skolan, samtidigt som jag tycket att den kan förändras och moderniseras lite. Det är en svensk tradition som vi bör ha kvar, men i och med att vårt samhälle ser ut som det gör med alla olika sorters religioner så kanske vi ska se till att alla får och kan vara med på det?

Lägger ner traditionstankarna nu och försöker sova. Jobb, städning och middag med vänner står på schemat imorrn och då är det lika bra att vara utvilad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar